قلمروی موجودات روباتیک / پیش نمایش بازی Horizon Zero Dawn
استودیوی گوریلا را طرفداران کنسول های سونی با سری کیلزون می شناسند . گوریلا با ساخت سری کیلزون به موفقیت نسبی دست یافته بود اما بعد از انتشار نسخه Shadow Fall به عنوان یک عنوان لانچ برای PS4 و نا امیدی برخی طرفداران , تصمیم به ساخت یک عنوان جدید گرفت . عنوانی که ساخت آن یک ریسک بزرگ برای این استودیو است . گوریلا پیش از این هیچ تجربه ای در زمینه ساخت یک اثر Open World نداشته و از سال 2004 تا به امروز به جز سری کیلزون عملا بازی دیگری را منتشر نکرده . اما چه دلایلی باعث شدند تا بازی جدید این استودیو در صدر لیست انتظار دارندگان PS4 قرار بگیرد ؟ با ما و پیش نمایش این عنوان انحصاری همراه باشید.
جهانی مرموز و متفاوت
طبق اخبار منتشر شده Horizon Zero Dawn قبل از Killzone Shadow Fall در دست ساخت بوده و حتی سلاح های گرم هم در آن حضور داشته اند ; اما بعد ها و به دلیل نداشتن گیم پلی سرگرم کننده , بازی دستخوش تغییراتی داده شد تا اثر نهایی به یک بازی این چنینی تبدیل شد . Horizon Zero Dawn اولین IP جدید این استودیوی هلندی بعد از سری کیلزون به شمار می آید و به همین علت می توان آن را نقطه عطفی در کارنامه این استودیو به شمار آورد . این بار گوریلا قصد دارد جهانی تخیلی را با تم پارادوکس زمان به تصویر بکشد و با توجه به نمایش های بازی می توان گفت که گوریلا در این امر موفق بوده . از اولین نمایش بازی در E3 2015 متفاوت بودن جهان بازی کاملا نمایان بود ; از بین بردن موجودات مکانیکی , آن هم در محیطی آخرالزمانی با در دست داشتن سلاح های اولیه , اتمسفر متفاوتی را به وجود آورده بود و این موضوع وقتی جالب تر می شود که می فهمیم هیچ گونه سلاح گرمی در بازی وجود ندارد . سلاح هایی که در بازی به دست می گیرید عموما کمان هایی هستند که قابلیت های جالبی برای از بین بردن این موجودات در اختیارتان قرار می دهند . بطور مثال با اینکه تنها یک کمان را در دست دارید اما تیر های مختلفی برای شلیک کردن وجود دارند ; بجز تیر های معمولی , تیر های برق آسا یا آتشین در بازی قابل استفاده هستند و هر کدام کارایی مخصوص به خودشان را دارند ; بطور مثال با تیر های آتشین می توان از استقامت موجودات مکانیکی بکاهید یا با تیر های برق آسا به این موجودات شوک وارد کنید . در طول بازی فقط مجبور به استفاده از کمان نیستید و سلاح های متنوعی برای استفاده وجود دارند . با سلاح Ropecaster می توان کار های مختلفی انجام داد ; با شلیک این سلاح و پرتاب طناب از آن می توان دشمنان را به زمین متصل کرد تا شرایط برای از بین بردن شان محیا شود یا با آن ها تله ایجاد کرد .
با Ropecaster می توان تله های جالی ایجاد کرد . هنگام برخورد موجودات مکانیکی به این طناب ها می توان شاهد نابودی شان بود , البته به شرطی که تیری که انتخاب کردید از نوع انفجاری باشد
ویژگی مثبت بخش اکشن بازی مربوط به همین تنوع سلاح هاست . سلاحی که برایم خیلی جالب بود بمب هایی بوند که می شد آن ها را در مکان دلخواه نصب کرد تا با شلیک منفجر شوند ; این موضوع وقتی مهم می شود که می فهمیم با نصب این بمب ها در مکان مناسب می توان به مبارزات سرعت بخشید . سیستم ساخت و ساز نیز در بازی وجود دارد و با دیدن ویدیو های بازی می شد به راحتی فهمید که این سیستم پیچیدگی زیادی ندارد و قرار نیست مثل خیلی از بازی های نقش آفرینی شما را در منو های تودرتو سرگردان کند ; حتی خود سازندگان هم به این موضوع اذعان داشته اند که منو های گیج کننده در بازی وجود ندارند . در محیط بازی می توانید با بدست آوردن مواد اولیه , سلاح بسازید و هیچ چالشی در این زمینه وجود ندارد . در واقع چالش این بخش بیشتر مربوط به پیدا کردن منابع است . برخی از منابع بطور اتفاقی در محیط بازی یافت می شوند اما راه بهتر دست یابی به این منابع از بین بردن Shell Walker هاست . Shell Walker ها گونه ای از موجودات مکانیکی بازی هستند که منبعی بزرگ را حمل می کنند ; با از بین بردن آن ها و دستیابی به منبع بزرگ شان می توانید به مواد اولیه دسترسی داشته باشید .
نابودی Shell Walker ها یکی از بهترین گزینه ها برای دست یابی به آیتم های اولیه است
دشمنان موجود در بازی متنوع هستند و جدا از Shell Walker ها که حکم منابع اولیه را دارند , Watcher , Broadhead و Corruptor ها از گونه های مختلف حیات وحش در این عنوان هستند . Watcher ها را می توان ساده ترین دشمنان شما در طول بازی به شمار آورد بطوریکه خطر زیادی برای بازیباز ایجاد نمی کنند . اما Corruptor ها عکس العمل های سریعی را می طلبند و با پرش های بلندشان نیز می توانند هنگام فرود , به الوی آسیب برسانند .
با قطعه ای که به گوش الوی متصل است می توان دشمنان را اسکن کرد
Broadhead ها هیچ گونه سلاحی بر روی شان نصب نیست و بیشتر برای جابجایی بین محیط های دور به کار می روند . قابلیتی به نام Override در بازی وجود دار که به الوی اجازه می دهد دشمنان را تحت فرمان خود در بیاورد و حتی از آن ها در مبارزات بازی کمک بگیرد . با استفاده از این قابلیت می توان کنترل Brodahead ها را در دست گرفت و در محیط پهناور بازی به جابجایی پرداخت . البته هنوز مشخص نیست که قابلیت Override بر روی همه این موجودات قابل استفاده است یا فقط تعداد اندکی از این موجودات را می توان به خود ملحق کرد . البته دشمنان موجود در بازی فقط موجودات مکانیکی نیستند و اعضای دیگر قبایل هم به مبارزه با شما بر می خیزند .
با Override کردن Broadhead ها می توانید کنترل آن ها را در دست بگیرید
نقش آفرینی به روایت گوریلا
مطمئنا وقتی خواندید که سیستم ساخت و ساز در بازی وجود دارند حدس زدید که عناصر نقش آفرینی حضور پررنگی در ساخته گوریلا دارد . در Horizon Zero Dawn سلاح ها قابلیت شخصی سازی دارند و می توان لباس های مختلفی به تن کرد . سازندگان گفته اند که لباس ها فقط به منظور زیبایی در بازی قرار داده نشده اند ; آن ها به عنوان مثال به این نکته اشاره کردند که لباس الوی در نمایش E3 2016 قابلیت مخفی کاری را افزایش می داد .
وقتی سلاحی که بر روی پیکر Thunderjaw نصب بود را به زمین انداختید , می توانید از آن به مدت محدودی بر علیه Thunderjaw استفاده کنید
مانند بسیاری از بازی های نقش آفرینی مکانیزم خرید و فروش در بازی وجود دارد اما جالبی آن اینجاست که به واسطه برخی از تاجران , می توان بجای خرید و فروش یک آیتم , به طور مستقیم مبادله کالا به کالا انجام داد .
قبل از حمله برخی از موجودات مکانیکی , نور قرمز رنگی در چشم آن ها نمایان می شود
یک بازی که سبک آن اکشن است باید موسیقی های هیجان انگیز داشته باشد تا بازیباز را در مبارزات با خود همراه کند . حداقل با توجه به نمایش های بازی شاهد چنین چیزی نبویدم , شاید بحث در مورد این بخش کمی زود باشد و باید تا تاریخ انتشار بازی صبر کرد و دید که گوریلا تا چه حد برروی موسیقی این بازی وقت گذاشته . اما هر چقدر که این عنوان در نمایش هایش از نبود موسیقی قابل توجه رنج می برد صداگذاری واقعا عالی کار شده بود , مخصوصا صدای موجودات مکانیکی بازی که به خوبی استرس را به مخاطب القا می کرد .
گرافیکی پر زرق و برق
در واقع بجز صداگذاری عاملی که باعث القای استرس به بازیباز می شود طراحی این موجودات است . گوریلا با موتور Decima دست به ساخت این عنوان زده و توانسته موجودات مکانیکی را با بیشترین جزییات ممکن نمایش دهد . مکان های بازی متنوع هستند و از مکان های بی آب و علف بگیرید تا مکان های برفی همگی در بازی وجود دارند . موتور Decima این اجازه را به گوریلا داده تا جهان بزرگی را خلق کند که جزییات دیوانه واری را به تصویر بکشد. اگر گرافیک بازی در حد نمایش های آن باشد و طبق گفته گوریلا بازی افت گرافیکی نداشته باشد , گرافیک در یک کلام بی نظیر است , بطوریکه حتی کوجیما هم جذب این موتور قدرتمند شده و بازی Death Stranding هم با این موتور در دست ساخت قرار دارد . جالب است بدانید که این موتور در ساخت بازی هایی مثل Until Dawn و Killzone Shadow Fall نیز به کار گرفته شده بود و Horizon Zero Dawn اولین بازی ساخته شده به وسیله این موتور نیست.
در محیط Horizon Zero Dawn حیوانات واقعی هم وجود دارند و مکانیک شکار یکی از ویژگی های اصلی این بازی است
شاید بتوان داستان را بی اهمیت ترین مولفه سری کیلزون قلمداد کرد که با روایت نا مناسب نتوانستند داستان جذابی را به مخاطب ارائه دهند . خوشبختانه نویسنده بازی اعلام کرده که کسانی که دوستدار داستان در بازی ها هستند از محتویات قرار داده شده در بازی شگفت زده خواهند شد . John Gonzalez که نویسنده عناوینی مثل Fallout New Vegas بود در نویسندگی Horizon Zero Dawn نقش دارد , مثل اینکه گوریلا این بار تمام تلاشش را کرده تا اثر جدیدش عاشقان داستان سرایی را با خود همراه کند .
Lance Reddick , بازیگر سریل Lost در این عنوان قرار است هنرنمایی کند . Reedick قبل تر ها در بازی های مهمی نظیر Quantom Break و Destiny حضور داشته
سوالات بی پاسخ
با وجود اینکه بازی نمایش های زیادی داشته و در اکثر نمایشگاه ها شاهد انتشار تریلر های زیادی از آن بودیم اما همچنان سوالات زیادی هستند که برای پاسخ دادن به آن ها باید تا تاریخ انتشار بازی صبر کنیم . مثلا سازندگان گفته اند که آب در بازی خطرناک خواهد بود , این یعنی باید موجودات رعب آوری در دریا ها وجود داشته باشند که چنین چیزی در نمایش های بازی دیده نمی شد . اینکه آیا قابلیت Override بر روی همه موجودات روباتیک قابل استفاده است یا ماموریت های جانبی بازی تا چه حد تنوع دارند از سوالاتی هستند که همچنان بی پاسخ مانده اند . همچنین تغییر روند داستان و یا داشتن پایان های مختلف هم از اسراری هستند که باید هنگام عرضه بازی متوجه آن شد . سازندگان از ذکر بسیاری از ویژگی های بازی امتناع کرده اند و طبق گفته خودشان این موضوع به این دلیل بوده که بازیبازان هنگام تجربه اثر , از آن غافلگیر شوند , البته اگر این امر محقق شود ; چرا که در صورت دلسردی مخاطبان , گوریلا شکست بدی را تجربه می کند , مخصوصا اینکه بازی تبلیغات بسیار زیادی داشته و انتظارات را بالا برده .
Ashly Burch نقش صداگذاری الوی را بر عهده دارد . وی در صداگذاری عناوینی مثل Fallout 4 , Life is Strange و Mortal Kombat X نقش داشته
متاسفانه در نسلی به سر می بریم که DLC ها و آپدیت های حجیم به پای ثابت اکثر عناوین تبدیل شده اند و انگار که این محتویات اضافی نمی خواهند پای شان را از دنیای بازی های ویدیویی بیرون بکشند ! گوریلا اعلام کرده که بازی جدیدش فاقد سیزن پس و پرداخت درون برنامه ای خواهد بود , این یعنی این که می توانیم یک نفس راحت بکشیم و از این مطمئن باشیم که با یک بازی پر محتوا طرف هستیم , نه با عنوانی که برای دسترسی به برخی بخش های آن باید پول اضافی پرداخت کرد ! فقط امیدواریم گوریلا به تعهدات اش پایبند باشد و قصد انتشار محتوای داستانی اضافی را نداشته باشد . اگر گوریلا به تمامی حرف هایش عمل کند به راحتی می توان گفت که Horizon Zero Dawn به یکی از بهترین عناوین سال 2017 تبدیل خواهد شد .
نظرات (6)