بهشت تخریب کنندگان / پیش نمایش بازی کرک دان 3
با انتشار نسخه دوم Crackdown بود که خیلی ها از تجربه آن ناامید شدند و از آن به عنوان نسخه ای ناقص از Crackdown یاد کردند . Crackdown 2 بازی سرگرم کننده ای بود اما مشکلات فنی و سطح انتظارات بالا از دنباله ای درخور نام Crackdown ، نسخه دوم این بازی را به یک عنوان متوسط تبدیل کرد . البته نبود دیوید جونز در پروسه ساخت بازی هم در این امر بی تاثیر نبود چرا که جونز بعد از ساخت بازی Crackdown مشغول ساخت بازی جدیدش با نام APB All Points Bulletin بود که درست در سال 2010 و همزمان با سال انتشار بازی Crackdown 2 منتشر شد . ساخت نسخه دوم به عهده استودیوی Ruffian Games سپرده شده بود ، استودیویی که توسط چند تن از اعضای Realtime Worlds تاسیس شد که سابقه کار بر روی بعضی عناوین انحصاری مایکروسافت مثل Project Gotham Racing و Fable II را داشتند و نسخه دوم کرک داون ، اولین بازی این استودیو به شمار می رفت . از آن جایی هم که هیچ کس مانند خالق یک سبک نمی تواند تحولی در مکتب خود ایجاد کند جونز تصمیم گرفت با کار بر روی نسخه بعدی Crackdown تمامی بازیبازان را شگفت زده کند. بازی ای که به طور قطع یکی از مورد انتظار ترین بازی های هر Xbox One داری است و به راحتی می تواند طرفداران سبک شوتر را تا مدت ها از بازی دیگری بی نیاز کند . اگر می خواهید بدانید چرا این بازی ارزش خرید Xbox One را دارد با ما و پیش نمایش این عنوان همراه باشید .
با کنترلر زیبایی که با طرح کرک داون مزین شده آشنا شوید
یک اکشن خالص
از همان معرفی اولیه بازی می شد فهمید که با عنوانی روبرو هستیم که تخریب پذیری و انفجار در آن حرف اول را می زند .Crackdown 3 با نمایش های خود این موضوع را به راحتی اثبات کرد که انفجار ها جزیی جدایی ناپذیر از بازی هستند و دیگر قرار نیست با تخریب پذیری نصفه و نیمه عناوینی مثل Just Cause 3 یا Mercenaries 2 World in Flames سر و کله بزنیم . درنمایش اولیه بازی فیزیک و تخریب پذیری بیشتر از هر بازی دیگری به چشم می خورد . وجود کلی مواد منفجره که با شلیک به آنها میشود آشوب به پا کرد به همراه ساختمان ها و آسمان خراش های تخریب پذیر ، همه را به وجد آورد . البته در نسل قبل بازی Red Faction Guerilla هم که در سال 2009 منتشر شد این اجازه را به بازیباز می داد که به تخریب کردن آبجکت های بازی بپردازد اما اصلا امکان تخریب صد در صدی تمامی آبجکت ها در آن عنوان وجود نداشت . در واقع تفاوت اصلی Crackdown 3 با بازی هایی مثل Red Faction Guerilla یا سری Just Cause و Mercenaries هم در همین بخش نهفته است . این بازی قرار است با محیط های تماما تخریب پذیری که در اختیارتان قرار می دهد ، یک بازی متفاوت را تحویل بازیبازان دهد .
فیزیک بازی واقع گرایانه است و هر لحظه امکان دارد زیر پای تان خالی شود
بازی به واسطه سیستم تخریب پذیری جذابش راه های زیادی پیش روی شما قرار می دهد و این مهم باعث شده بازی از فرم همیشگی عناوین Open World فاصله گرفته و المان های Sandbox به آن اضافه شود . در نمایش اولیه بازی هم این نکته کاملا مشهود بود . در Crackdown 3 بسته به تعداد اعضای گروه تان و استراتژی اتخاذ شده هر طور که دوست دارید می توانید بازی کنید . می توانید به کمک یک تک تیر انداز در بالای یک آسمان خراش از محاصره شدن توسط دشمنان در امان باشید ، یا همگی با استفاده از سلاح های سنگینی مثل راکت لانچر تمامی سازه های روبروی تان از میان بردارید و به صاف کردن زمین بپردازید ! آزادی عملی که این بازی پیش رویتان قرار می دهد بی نظیر است و مطمئنا بعد از انتشار بازی این موضوع بیش از پیش خود را نشان می دهد . فقط امیدواریم شاهد مود های متنوعی در بخش آنلاین باشیم و با یک تیم دث مچ ساده روبرو نشویم.
کافی است به تخریب کردن یک ساختمان بپردازید تا مثل قطعات دومینو نظاره گر تخریب دیگر ساختمان ها باشید
عناوین زیادی بودند که خواستند یک فضای Open World را با تخریب پذیری بی نقص در اختیار گیمر قرار دهند ، اما شاید هیچ کدام شان به اندازه Red Faction Guerilla نتوانستند در این زمینه خودی نشان دهند ، حال کرک داون 3 آمده تا این بازی را به راحتی کنار بزند . از دیوار ها و پل ها گرفته تا تمامی ساختمان ها و آسمان خراش ها همه قابل تخریب هستند و اگر عاشق تخریب محیط باشید از گیم پلی بازی سیر نخواهید شد . با تمامی تعاریفی که از تخریب پذیری فوق العاده و بی نقص بازی شده یادآوری یک نکته کمی برای بازیبازان (مخصوصا بازیبازان داخلی ) آزار دهنده است : بخش تخریب پذیری مربوط به بخش آنلاین بازی است و در بخش تک نفره چنین تخریب پذیری ای وجود ندارد ؛ البته این بدان معنا نیست که شاهد هیچ گونه آبجکت های تخریب پذیر در بخش تک نفره نیستیم بلکه تخریب پذیری در بخش تک نفره به گستردگی بخش آنلاین بازی نیست ، حال اینکه تخریب پذیری بازی تا چه حد در بخش تک نفره بر روی تجربه بازیباز تاثیر می گذارد سوالی است که برای پاسخ دادن به آن باید تا تاریخ انتشار بازی صبر کنیم ، چرا که خبری در رابطه با بخش تک نفره اعلام نشده و معلوم نیست بخش داستانی بازی دقیقا به چه شکلی خواهد بود . ویژگی دیگری که سازندگان به آن اشاره کرده اند وجود بخش Co op در بازی است که می تواند تجربه بازی را جذاب تر کند .
هیچ جای امنی در بازی وجود ندارد و در هر لحظه باید استراتژی خود را تغییر دهید و قبل از نابودی محیطی که در آن هستید به فکر پیدا کردن مکان مناسب تری باشید
استودیوی Reagent Games که ساخت نسخه جدید Crackdownرا بر عهده دارد برای بخش آنلاین بازی سرویس های ابری مایکروسافت را انتخاب کرده . طبق توضیحات مدیر نوآوری Reagent Gamesیعنی دیوید جونز ، اجرای بازی Crackdown لازمه کنسولی با قدرت بسیار بالا است و سرویس ابری مایکروسافت این امکان را می دهد تا نسخه سوم کرک داون خلق شود و طبق گفته تیم سازنده با سیستم پردازش ابری ، بازی قدرتی معادل بیست Xbox One دارد . این یعنی نسل جدیدی از بازی های Open World در راه است که به خوبی نشان دهنده تفاوت یک بازی نسل هشتمی با بازی های نسل قبل است .
یک تفریگاه تخریب واقعی
طبق گفته سازندگان برای تجربه بخش آنلاین بازی و اتصال به سیستم ابری مایکروسافت به اینترنتی با پهنای باند 2-4 مگابایت بر ثانیه نیاز است ؛ پهنای باندی که شاید برای یک بازی با تخریب پذیری صد در صد ( البته در بخش آنلاین ) معقول و مناسب به نظر برسد ، اما به خودی خود پهنای باند کمی نیست و بعید است بازیبازان داخلی بتوانند بصورت بی نقص بخش آنلاین بازی را تجربه کنند . در واقع ایده یک بازی که تجربه اصلی آن با اتصال به اینترنت امکان پذیر باشد چیزی است که در بازی های دیگر هم وجود داشته و از قضا بعضا باعث شکست آنها شده ، از بازی هایی مثل The Crew بگیرید تا نسخه ریبوت Need For Speed ، که تجربه اصلی آن ها در بخش آنلاین شان نهفته بود . از آن جایی هم که تجربه واقعی Crackdown 3 بواسطه آنلاین بازی کردن میسر است ، امیدواریم مشکلات بازی های فوق دامن گیر نسخه جدید Crackdown نشود .
جشن انفجار ها
یکی از عواملی که در دلچسب کردن انفجار های بازی نقشی مهم دارد گرافیک و مسائل فنی مربوط به آن است ، در نگاه اول و از بعد فنی Crackdown 3 گرافیک خوبی دارد اما به عنوان یک بازی انحصاری و با در نظر گرفتن بازی هایی مثل Forza Horizon 3 نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشد . برای ساخت بازی از موتور قدرتمند Unreal Engine 4 استفاده شده که به خوبی از پس پردازش محیط های شلوغ برآمده . انفجار ها پر جزییات هستند و با خراب شدن هر آبجکت شاهد تبدیل شدن آن به تکه های ریز تری هستیم که به خوبی توانایی این موتور را به تصویر می کشند و قدرت پردازش ابری را نشان می دهند . گرافیک بازی ترکیبی است از استایل سل شید با نورپردازی های واقع گرایانه و سیستم ذرات فوق العاده پر جزییات . به طور کلی از حیث گرافیک با یک بازی فوق العاده پر جزئیات و زیبا طرف هستیم ، جزئیاتی که یک اثر زیبا از بعد هنری را تحویل مخاطب می دهد اما از بعد فنی ممکن است بازیباز را مایوس کند .
انفجار ها و تخریب پذیری بازی بی نقص طراحی شده
وقتی سبک بازی شوتر است نا خودآگاه ذهن هر بازیبازی به سمت تنوع اسحه ها می رود . با دیدن تریلر های محدودی که از گیم پلی بازی به نمایش گذاشته شده می توان نتیجه گیری کرد که سلاح ها از حیث تنوع قابل قبول هستند . از سلاح های سنگینی مثل راکت لانچر گرفته که با چند شلیک ، بلند ترین سازه ها را نابود می کنند تا ماشین گان هایی که با شلیک کردن آن ها می توانید روی تمامی سطوح حفره ایجاد کند ، همگی در بازی وجود دارند . هر چند انتظارمان از این بخش کمی بالاتر بود اما با وجود خالق نسخه اول سری خیالمان از این بابت راحت است و بعید است برای یک بازی که چاشنی اکشن آن از بازی های هم سبک خودش بیشتر است تعداد سلاح های بازی محدود باشند .
بر خلاف بسیاری از شوتر های سوم شخص امروزی که با تقلید از معیار های موجود در بازی Gears of War سعی در تولید عنوانی نوآورانه دارند , استودیوی Reagent Games با ساخت نسخه جدید Crackdown نشان می دهد که لازم نیست برای موفقیت یک بازی از ویژگی های موجود در بازی Gears of War الگو گرفت ؛ در این بازی نه خبری از پناه گیری به سبک Gears of War است و نه دوربین بازی کاملا بر روی شانه شخصیت قابل کنترل قرار دارد ، بلکه با بازی ای طرفیم که قرار است با اکشن اصیل خود ، گان پلی جدیدی در بازی های شوتر سوم شخص را به دوست داران سبک شوتر هدیه دهد و دیگر قرار نیست با یک Gears of War Clone دیگر روبرو شویم .
سوالات بی پاسخ
بخشی که سازندگان تا به این جای کار تاکیدی روی آن نداشتند بخش تک نفره و داستانی بازی است . با توجه به اینکه با یک بازی آنلاین محور طرف هستیم که تجربه اصلی آن با اتصال به سرور های ابری میسر است ، بخش داستانی بازی همچنان سوالات زیادی برای بازیباز ایجاد می کند ، اینکه تخریب پذیری در بخش تک نفره تا چه اندازه گسترده است یا اینکه در بخش تک نفره امکان استفاده از وسایل نقلیه وجود دارد یا خیر از موضوعاتی هستند که پاسخی برایشان نمی توان یافت . طبق گفته تیم سازنده یکی از دلایل به تعویق افتادن انتشار بازی تمرکز آن ها روی بخش داستانی بازی است ، بخشی که باید ببینیم این تاخیر ارزشش را داشته یا خیر ؟ طبق اطلاعات منتشر شده فعلا می دانیم که Joseph Staten وظیفه نویسندگی این عنوان را بر عهدا دارد ، کسی که در نوشتن داستان بازی هایی مثل Destiny و Halo 2 نقش داشته . همچنین طبق گفته های فیل اسپنسر این بازی بهترین نسخه در سری کرک داون است که وی قادر به تجربه آن بوده و البته باید به این نکته توجه داشت که وی دشمنان موجود در این بازی را متنوع نامید ، که این امر تا حدی از نگرانی هایمان در رابطه با بخش داستانی بازی می کاهد .
جالب است بدانید که جوزف استیتن در صداگذاری Grunt ها در سه نسخه اول سری هیلو ایفای نقش داشته
نسخه جدید Crackdown که هم اکنون با نام Crackdown 3 شناخته می شود هنگام معرفی اش در کنفرانس خبری مایکروسافت در E3 2014 بدون هیچ گونه پسوند و شماره ای و با نام Crackdown معرفی شد . موضوعی که باعث شد تا همه فکر کنند باید شاهد ریبوت این مجموعه باشیم اما بعد ها شاهد تغییر نام بازی به Crackdown 3 بودیم . تغییرات بزرگی که سازندگان در این نسخه ایجاد کرده اند چیزی نیست که بشود از آن چشم پوشی کرد , آن ها با وارد کردن ایده های نو و جدید به بازی ، به خوبی می توانند نام خالق آن ، دیوید جونز را بار دیگر بر سر زبان ها بیندازند . خبر خوبی که در E3 2016 و در کنفرانس خبری مایکروسافت اعلام شد معرفی برنامه Xbox Play Anywhere بود . طبق این برنامه در صورت خرید نسخه دیجیتالی بازی هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند می توانید بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای به بازی کردن عنوان مذکور بر روی PC بپردازید ، البته به شرطی که Windown 10 بر روی PC نصب باشد . خوشبختانه Crackdown 3 هم از این قابلیت پشتیبانی می کند و می توانیم با PC های مجهز به سیستم عامل Windown 10 به بازی کردن Crackdown 3 بپردازیم . بازی بر روی کنسول اسکورپیو با کیفیت 4K اجرا خواهد شد و می توانیم در کنسول اسکورپیو با رزولوشن و کیفیت بالاتر به تخریب سازه های بازی بپردازیم . این قابلیت فعلا برای اسکورپیو تایید شده و سازندگان اشاره ای به رزولوشن بازی بر روی ایکس باکس وان نکرده اند . تصور یک بازی با تخریب پذیری صد در صد در بخش آنلاین چیزی است که به راحتی قلب سینه چاکان سبک اکشن را به تسخیر در می آورد و به لطف پردازش ابری می تواند Crackdown 3 را به عنوانی متفاوت در سبک اکشن تبدیل کند .
محیطی سراسر تخریب پذیر انتظارتان را می کشد
یک بازی جاه طلبانه
در بین عناوین سال 2017 ، Crackdown 3 شاید جاه طلبانه ترین آن باشد که قرار است استاندارد های جدیدی را وارد این سبک کند ، استاندارد هایی که تاثیرات آن را در آینده و در بازی های دیگر خواهیم دید . اگر دلتان برای یک عنوان اکشن با نوآوری های زیاد تنگ شده و از Gears of War Clone های امروزی خسته شده اید و یک عنوان منحصر به فرد می خواهید ، دیوید جونز با ساخت این بازی شما را به آزویتان خواهد رساند ، عنوانی که دلیلی است محکم برای خرید Xbox One که قرار است قدرت یک کنسول نسل هشتمی را به نمایش بگذارد و تفاوت یک بازی اجرا شده روی سخت افزار نسل هشتمی با سخت افزار نسل قبل را نشان دهد . با لغو شدن Scalebound ، بسیاری به موفقیت ساخته جدید دیوید جونز چشم دوخته اند ، موفقیتی که نایل شدن به آن دور از ذهن هم به نظر نمی رسد . Crackdown 3 بزرگترین عنوان انحصاری مایکروسافت در سال 2017 به حساب می آید و باید ببینیم تا چه اندازه می تواند در موفقیت کنسول مایکروسافت نقش داشته باشد . اگر تمامی حرف های فیل اسپنسر راجع به کرک داون 3 صحت داشته باشد به طور قطع با بازی ای سرگرم کننده روبرو خواهیم بود ، بازی ای که ارزش خرید کنسول مایکروسافت را خواهد داشت .
نظرات (12)