یک مدیر اجرایی پیشین پلیاستیشن اظهار داشته است که مایکروسافت میتواند از تجربه چندسکویی سگا در گذشته درس بگیرد و به جای تکیه بر عناوین انحصاری، بازیهای خود را برای پلتفرمهای مختلف عرضه کند. او معتقد است که اگرچه در دوران گذشته سگا با انتشار بازیهای چندسکویی موفق عمل کرد، اما امروز مدل انحصاری برای برخی عناوین ممکن است مانعی برای جذب مخاطبان گستردهتر باشد. به عقیده این مدیر اجرایی، مایکروسافت با اتخاذ استراتژی چندسکویی میتواند از بازارهای جدید بهرهمند شده و تجربه بازی را برای کاربران فراتر از اکوسیستم Xbox فراهم آورد.
این دیدگاه در زمانی مطرح میشود که مایکروسافت به شدت در تلاش است تا با تقویت خدمات اشتراکی و توسعه بازیهای انحصاری، رقابت را در برابر سایر غولهای صنعت به چالش بکشد. اما مدیر اجرایی سابق پلیاستیشن بیان میکند که محدود کردن عرضه بازیها به یک پلتفرم خاص ممکن است مانع از دستیابی به مخاطبان بالقوه شود و فرصتهای درآمدی بیشتری را از میان بردارد. او معتقد است که در عصر حاضر، رویکرد چندسکویی میتواند باعث افزایش رقابت سالم و تنوع بیشتر در دسترسی به عناوین محبوب شود.
به گفته وی، تجربه سگا در دهههای گذشته نمونهای موفق از ارائه بازیهای چندسکویی است که توانست برند خود را تقویت کند و به جامعه گیمرها خدمات گستردهتری ارائه دهد. از سوی دیگر، اتخاذ استراتژی مشابه توسط مایکروسافت میتواند به کاهش تنشهای ناشی از انحصاری بودن برخی عناوین منجر شده و موجب همگامی بیشتر بازار بازیهای ویدیویی شود. این تغییر نگرش ممکن است به عنوان یک نقطه عطف در تحول مدلهای تجاری صنعت محسوب شود، به گونهای که رقابت میان پلتفرمها به سمت ارائه تجربههای یکپارچه و فراگیرتر حرکت کند.
در نهایت، اگرچه هنوز مایکروسافت تصمیم نهایی خود را در خصوص تغییر مدل عرضه بازیهای انحصاری اعلام نکرده است، اما این دیدگاه مدیر اجرایی پیشین پلیاستیشن میتواند سرآغازی برای بحثهای گستردهتر در میان متخصصان و گیمرها باشد. او بر این باور است که اتخاذ رویکرد چندسکویی نه تنها باعث افزایش دسترسی به عناوین محبوب خواهد شد، بلکه میتواند موجبات رشد و توسعه پایدار در صنعت بازیهای ویدیویی را فراهم آورد. این موضوع بدون شک در آینده نزدیک موضوع بحثهای فراوانی در حوزه استراتژیهای توزیع بازی و تعامل میان پلتفرمهای مختلف قرار خواهد گرفت.
نظرات