نقد و بررسی Call of Duty Black Ops III
پلتفرم مورد بررسی : PS4
استودیوی سازنده : Treyarch
تاریخ عرضه : 15 آبان ماه 1394
داستان بازی در مورد موضوع انسان و هوش مصنوعی است و اینکه بلاخره روزی می رسد که هوش مصنوعی از انسان پیش می افتد و انسان ناچار خواهد شد برای تقویت قدرت فکر و هوش خود از تراشه های هوشمند استفاده کند . در این بازی نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت های قابل توجهی در مکانیک ها و مکانیسم ها ی مختلف اعمال شده ولی در عین حال ضعف هایی هم نسبت به نسخه های قبلی دارد.
این بررسی را به دو قسمت اصلی campaign و multiplayer تقسیم می کنیم و چند سطری نیز در رابطه با بخش نه چندان پیچیده ولی بسیار محبوب Zombies خواهیم نوشت و در هر قسمت نقاط ضعف و قوت بازی را بیان می کنیم .
Campaign :
کمپین بازی پر است از Motion Capture های بسیار دقیق و با کیفیت بالا که توسط بازیگران هالیوودی انجام شده ، صدا گذاری شخصیت ها نیز بسیار قوی است بعلاوه این که موسیقی متنی که توسط Jack Wall ساخته شده بسیار جذاب و هیجان انگیز است و گاهی حتی تمرکز گیمر را از بازی به سوی موسیقی می کشاند و علاوه بر همه این نکات مکانیسم های جدیدی مثل دویدن روی دیوار و داشتن قدرت هایی خاص مثل کنترل ربات ها ، از بین بردن ربات ها ، افزایش سرعت عمل بازیکن و مواردی اینچنینی از جمله عواملی هستند که در این بازی باعث نو آوری شده اند که تجربه ی جدیدی به طرفداران قدیمی این سری بازی ها ارائه می دهد . ولی متاسفانه کمپین بازی به همین نکات مثبت محدود خلاصه می شود و بعد از آن کاملاً به سوی تکراری شدن خسته کننده شدن و گاهی حتی دلزدگی بازیکن منجر می شود . علت آن هم داستان کاملاً قابل پیش بینی و کاملاً بی ربط با دو بازی قبلی این مجموعه یعنی 1 Black Ops و Black Ops 2 (به غیر از یک اشاره کوچک به داستان Black Ops 2 ) می باشد . علاوه بر همه موارد گفته شده ، موضوعات تکراری حتی به شکل استفاده از بعضی مراحل Call Of Duty های قبلی نیز در بازی به چشم می خورد که نشان دهنده کمبود نو آوری در طراحی مراحل است و در بعضی قسمت ها از بخش زامبی بازی هم برای پیش برد داستان استفاده شده .
در خیلی از مراحل بازی شما باید فقط از یک نقطه دفاع کنید که تکراری شدن آن باعث می شود تمرکز از داستان اصلی کاملاً خارج شده و روند بازی کند و خسته کننده شود . بعلاوه هوش مصنوعی (A.I ) چه برای دشمن و چه برای هم تیمی ها بسیار ضعیف است که البته این مساله با قرار دادن قابلیت CO-OP (که با استفاده از آن شما می توانید با دوستان خود به طور هم زمان بازی کنید) تا حدودی قابل چشم پوشی است . در ضمن در مراحل پایانی بازی گیمر با Bossهایی روبه رو می شود که چندین بار در مراحل قبل با آنها رو به رو شده و طبیعتاً این موضوع نمی تواند مطلوب و خوش آیند باشد . اما در مورد گرافیک campaign ، گرافیک این قسمت نسبتاً خوب است ولی از نواقص فنی شدیدی رنج می برد در خیلی قسمت ها ی بازی شاهد افت فریم شدید و کاهش Resolution ( رزولوشن ) هستیم .
Zombies :
در این قسمت هم همانند campaign بازیکنان می توانند به صورت CO-OP با یکدیگر به نبرد با زامبی ها بپردازند این قسمت بدون اشکال ترین قسمت بازی بود و تجربه ی چند نفره ی این بخش بسیار لذت بخش و هیجان انگیز بود.
Multiplayer :
در گذشته طرفداران این سری از بازی ها ، گیم را هم برای داستان قوی آن می خریدند و هم برای multiplayer جذابی که به همراه داشت ولی متاسفانه با campaign ضعیفی که این بازی ارائه داده همه نگاه ها به سمت multiplayer آن معطوف شد که خوشبختانه امسال هم در این قسمت Black Ops 3 بسیار قوی ظاهر شده و این بخش بسیار جذاب ، هیجان انگیز و البته آشنا برای طرفداران قدیمی آن می باشد . مثل همیشه طرفداران این بازی Mode (حالت) team death match را به بقیه حالت های چند نفره ترجیح می دهند که البته جذاب ترین مسابقات هم در این قسمت رخ می دهد . علاوه بر آن Mode های محبوبی مثل domination و kill confirmed و غیره که البته آنها نیز چندان در بین بازیکنان این بازی محبوب نیستند وجود دارد که باعث ایجاد تنوع در این بخش می شود . لازم بذکر است که مکانیک ها و مکانیزم ها ی جدید campaign (به غیر از دویدن روی دیوار) به این قسمت انتقال داده نشده اند . اما این بخش نیز بدون ضعف نیست ، و می توانست پیشرفت هایی داشته باشد . بعنوان مثال تعداد بازیکنان و وسعت نقشه ها می تواند بیشتر و بزرگتر باشد . بعلاوه بعد از هر دفعه کشته شدن ، ظاهر شدن ها کاملاً تصادفی است که این مساله باعث هرج و مرج در بازی می شود .
همچنین به غیر از دو حالت capture the flag و domination کار تیمی در این بازی بسیار محدود و ناچیز است . با وجود این ضعف ها در مجموع این بازی می تواند برای علاقه مندان به این سبک دارای جذابیت های فراوانی باشد . از نظر گرافیک هم در این قسمت شاهد کاهش کیفیت بازی هستیم به طوریکه در نقشه ها به شکل کاملاً محسوسی کاهش گرافیک حس می شود علاوه بر آن در بسیاری از مواقع شاهد load نشدن texture ها هستیم ولی خوشبختانه کیفیت تصویر و frame rate بسیار پایدار و مناسب است.
آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:09
نظرات (11)