وقتی قرار باشه نامی از نمایشگاهی در صنعت بازی های کامپیوتری برده بشه ، اولین اسمی که به ذهن هر گیمری میرسه چیزی نیست جز E3 ، در واقع بزرگترین نمایشگاه حوزه بازیهای کامپیوتری که به صورت سالیانه برگزار میشه و مکانی است برای نمایش آخرین دستاورد های شرکت های بزرگ این صنعت ، از طرفی با توجه به اینکه به زودی شاهد برگزاری E3دیگری خواهیم بود تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی این نمایشگاه بزرگ بپردازیمتا ببینیم این نمایشگاه به چه شکل کار خودش رو آغاز کرده و روند کاری و بخش های مختلف این نمایشگاه به چه شکل است.
نمایشگاه الکترونیک و سرگرمیElectronic Entertainment Expo که به اختصار E3 نامیده میشه همه ساله توسط انجمن نرم افزارهای سرگرمی یا ESA برگزار میشه و محلی است برای ناشران بازی های کامپیوتری و تولید کنندگان لوازم جانبی که آخرین دستاورد های خودشون رو در این نمایشگاه به نمایش بزارن. برخلاف GamesComو دیگر نمایشگاه های بازی های کامپیوتری که برای عموم باز است E3 نمایشگاهی است که به صورت اختصاصی برگزار میشه و فقط افرادی که برای حضور در این نمایشگاه درخواست داده باشند و این درخواست توسط ESA از بابت اینکه این افراد به صورت حرفه ای در صنعت بازی های کامیپوتری فعالیت میکنن ، تایید شود می توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. این نمایشگاه بطور معمول در اواخر ماه می و اوایل ماه ژوئن در مرکز همایش لس انجلس (LACC) برگزار میشود . البته این نمایشگاه در سال 2007 استثنائا در سانتا مونیکا کالیفرنیا برگزار شد. E3 2013در تاریخ 11 تا 13 ژوئن برگزار شد و بزودی E3 2014 در تاریخ 10 تا 12 ژوئن در مکان معمول خودش در کالیفرنیا برگزار خواهد شد که همون طور که گفته شد به همین مناسبت تصمیم گرفتیم مطلبی در رابطه با این نمایشگاه منتشر کنیم.
تاریخچه
اولین E3توسط بخش سرگرمی IDGیا گروه بین المللی داده که شرکتی تحقیقاتی و فعال در زمینه رسانه بود مطرح شد و توسط IDSAیا انجمن نرم افزار های تعاملی دیجیتال که بعدا به ESAتغییر نام داد تاسیس شد. برگزاری اولین نمایشگاه E3 همزمان شده بود با شروع نسل جدید با عرضه کنسول Sega Saturnو معرفی کنسول Playstation، Virtual Boyو Neo-Geo CDو مشخص شدن مشخصات فنی کنسول Nintendo Ultra 64 که بعدا به Nintendo 64تغییر نام پیدا کرد. IDSAدر ابتدا بدنبال یک فضای خصوصی برای توسعه دهندگان بازی ها بود و از CESکه در آن زمان نمایشگاه سالیانه بزرگی بود که بخشی از آن برای نمایش محصولات شرکت های بازی سازی و شرکت های سازنده کنسول در نظر گرفته میشد ، درخواست کرد که چنین فضایی در اختیارشون قرار بگیره اما به آنها گفته شد که نمیتوانند دسترسی به این همایش رو فقط به ثبت نام کننده ها محدود کنند. در نتیجه وقتی اقای Patrick Ferrellمدیر کلIDSAاز پاسخ مسئولین CESمطلع شد خیلی زود E3را به عنوان یک نمایشگاه مستقل و با شرایط و قوانین که در ابتدا ذکر کردیم معرفی کرد. اولین E3 از تاریخ 11 تا 13 ام ماه می در سال 1995 در لس انجلس کالیفرنیا برگزار شد. سخنرانان کلیدی این نمایشگاه مدیر عامل شرکت سگا بخش امریکا اقای Thomas Kalinske، رئیس بخش انتشارات اکترونیک سونی Olaf Olafssonو رئیس شرکت نینتندو اقای Howard Lincolnبودند. این نمایشگاه لقب بزرگترین شروع رو در تاریخ یک نمایشگاه تجاری بدست آورد، این نمایشگاه در وسعتی بیش از 700 هزار فوت مربع و با بیش از 38.000 بازدیدکننده کار خودش رو آغاز کرد. اخیرا حتی شرکت های بزرگ بازی سازی مثل EA و Ubisoft نیز به صورت مستقل در این نمایشگاه کنفرانس برگزار می کنند.
https://ns1.bazimag.com/index.php?id=786&option=com_k2&view=item#sigFreeId94b3455fdc
بخش ها
سالن اصلی نمایشگاه
سالن اصلی بخش زیادی از فضای غرفه ها و نمایشگاه رو به خودش اختصاص میده. غرفه ها در این سالن با طراحی خاص خودشون سعی میکنند نظر رهگذران سالن رو جلب کنند، این غرفه ها شامل کیوسک هایی برای نمایش دموی بازی ها ، حضور شخصیت های معروف و کالاهای تبلیغاتی است. سالن جنوبی و سالن غربی برای نمایش های بزرگ استفاده میشه به همین دلیل در سال 2012 برای ایجاد بالانس در ترافیک بین این دو سالن تصمیم گرفته شد استدیو های بازی های به اصطلاح First-Partyدر سالن غربی حضور داشته باشن و شرکت های بزرگ بازی های Third-partyدر سالن جنوبی حضور داشته باشن. بطور مثال مایکروسافت مجبور شد از محل مرکزی و دیرینه خودش در سالن جنوبی به گوشه ای از سالن غربی تغییر مکان بده.
اتاق های ملاقات
در کنار غرفه های نمایشگاه E3، میزبان اتاق هایی برای ملاقات ها و فضاهایی مانند دفتر است. بر خلاف غرفه های سالن های نمایشگاه فضای این اتاق ها کوچک و بی سر و صداست و بیشتر به منظور جلسات رسمی کسب و کار و مطبوعات مورد استفاده قرار می گیره. درواقع بیشتر این اتاق ها برای ملاقات ها و نمایش هایی پشت درهای بسته استفاده میشوند. و معمولا بازدید کنندگان اجازه ورود به این قسمت ها رو ندارن. بطور کلی نشست ها در سالن Kentiaبرگزار میشود. غرفه دار های کوچک مانند شرکت های صادر کننده مجوز به همین اتاق ها اکتفا میکنند و هیچ غرفه ای در نمایشگاه ندارند. از طرفی غرفه دار های بزرگ اتاق های ملاقاتی در غرفه های اصلی خودشون ایجاد میکنند ولی معمولا ترجیح میدن جلسات اضافی خودشون رو در اتاق هایی به دور از سر و صدا های سالن های اصلی برگزار کنند به همین دلیل به دنبال این دفاتر و اتاق ها هستند.
https://ns1.bazimag.com/index.php?id=786&option=com_k2&view=item#sigFreeIdecc2e29c76
سیستم برنامه ریزی آنلاین
E3علاوه بر اینکه یک رویداد فیزیکی است توسط سایت های مختلفی نیز حمایت و پشتیبانی میشود یکی از این سایت ها که در سال 2006 معرفی شد E365 نام دارد که در واقع یک جامعه مجازی است که شرکت کنندگان در ان به بحث و بررسی در مورد برنامه های جلسات E3میپردازند.
پوشش رسانه ای
بسیاری از سایت ها و بلاگ ها به صورت گسترده به پوشش E3می پردازند از طریق پوشش زنده رویداد های نمایشگاه ، پیش نمایش بازی ها و بلاگ نویسی در رابطه با مسائل حاشیه ای E3، این سایت ها به طور معمول IGN، GameSpot ، Kotaku ، GamesRadar، Machinimaو GameTrailersهستند. در واقع در سایت ها این رویداد توسط روزنامه نگاران حرفه ای از سراسر جهان پوشش داده میشود که اعتبار این افراد قبل از E3باید تایید بشه. که در نهایت این افراد به چند دسته تقسیم می شوند : خدمه متخصص تلویزیون ، تحریریه روزنامه ها و تحریریه مجلات. از طرفی از انجا که E3برای عموم مردم نیست ، دعوت از مهمان ها بطور گسترده ای از فن سایت ها ، وبلاگ ها ، ویکی ها ، و دیگر علاقه مندان این رویداد ها که سابقه حضور داشته اند صورت میگیره . در نهایت بعد از برگزاری کنفرانس ها و نمایش های محتلف رسانه ها جوایزی رو در رده های مختلف در نظر میگیرن ، مثل بهترین نمایش ، بهترین بازی اول شخص ، بهترین بازی ریسینگ و بهترین سخت افزار ... از معتبر ترین این جوایز ها میتوان به Game Critics Awards اشاره کرد که بر اساس نظر جمعی از منتقدان سایت ها و مجلات معروف است.
https://ns1.bazimag.com/index.php?id=786&option=com_k2&view=item#sigFreeIdf0d83b594b
امیدوارم این مطلب تونسته باشه اطلاعات کلی در رابطه با بزرگترین نمایشگاه بازی های کامپیوتری در اختیار شما عزیزان قرار بده.
نظرات (2)