بررسی بازی Gears of War 4
بعد از سپریکردن 40 ساعتِ عجیب و غریب با Gears of War 4، یک سوال فکرم رو به خودش مشغول کرده: چطور یک بازی با شخصیتهایی که از ترکیب اجزای بجا موندهی دایناسورها درست شدن و یک تفنگ که میتونه الوارهای چوبی رو تکهتکه کنه، رشد میکنه و اینطوری قابل قبول میشه؟!
از بسیاری جهات، Gears of War 4 بخوبی میداند که چه شروعی یک سری را بزرگ میکند و بر روی آن نقاط قوت در بسیاری از جنبهها سرمایهگذاری کرده است.
داستان بازی، 25 سال پس از حوادث سهگانهی اصلی اتفاق میافتد و ماجرای جِی. دی. فِنیکس(JD Fenix)، پسرِ شخصیت ثابت سری، مارکوس فِنیکس(Marcus Fenix)، را روایت میکند. فِنیکس جوان به سفرها و مبارزات خود در طول داستان به همراه دو شخصیت جدید به نامهای کِیت(Kait) و دِل(Del) ادامه میدهد. با پیشروی در روند داستان، پیشینهی این دو شخصیت و ارتباط خانوادگی آنها با قهرمان اصلی بازی برملا میشود. اگرچه این سری همیشه یک داستان باکیفیت، در بطن شوخیهای بیهدف و اصطلاحات مردانهی کارکترها داشته، اما استودیوی جدیدِ کٌوِلیشن(The Coalition)، عمق زیادی در بیان داستان خود به کار نبردهاست. متاسفانه، بخش زیادی از روایت داستان از سرِ اجبار صورت گرفته و قابلپیشبینی است. مکالماتی که تا حد زیادی موقعیتهای مختلف بازی را توصیف میکنند، عاری از هر گونه ظرافتی که میتوانست روابط پیچیدهی شخصیتهای اصلی را کامل کند، هستند. با این وجود بنظر میرسد Gears of War 4 بخوبی خود را برای ساعات پایانی بازی مجهز کرده است. در چند ساعت انتهائی بازی ، داستان رنگ و بوئی دیگر به خود میگیرد. هیجان بازی چندین برابر میشود و در نهایت با پایانی تاثیرگذار که البته ممکن است تاثیر متفاوتی بر کاربران مختلف داشته باشد تمام میشود. پایانی که حرف و حدیث های بسیاری در مورد آن وجود دارد اما بخوبی مزد ساعت ها درگیری با موجودات زمخت بازی را به شما میدهد. ممکن است در ابتدا داستان کم فروغ بوده و جذابیت خاصی نداشته باشد اما باید اعتراف کنیم که کمکم این ماجرای ساده و قابل حدس پختهتر میشود تا در نهایت به ثمر میرسد و تاثیر مورد نظر را بر کاربر میگذارد.
گیم پلی بازی تا حد زیادی از گشت زنی های بیمورد و انجام کارهای اضافی و غیرضروری در بخش کمپین رنج میبرد. دو ساعتِ اول بازی به شدت فرسایشی است، هجوم انبوهی از دشمنان معمولی و مقابلهی شما و تیمتان با استفاده از سلاحهای مرسوم در شرایطی خسته کننده! با این وجود ویژگی ارزشمنند Gears of War 4 گرافیک بسیار خوب این بازیست . گرافیکی که بخوبی توانسته از عهده ی وظیفه ای که بر عهده دارد برآید. با اینکه ظرافت های خاصی در گرافیک بازی به چشم نمی آید اما در قالب یک کالبد ، گرافیک بازی چیزیست که مطمئنا شما را بوجد خواهد آورد. در کنار گرافیک بسیار خوب گیرز اف وار 4، صدا گذاری و موسیقی متن هم در سطح قابل قبولی قرار دارد. البته اگر موسیقی را از صداگذاری شخصیت ها جدا کنیم، هنر رامین جوادی در ساخت موسیقی متن بازی بخوبی قابل لمس است. درست است که شخصیت های بازی از چیزی که به آن شخصیت پردازی میگوئیم رنج میبرند با این وجود موسیقی متن گیرز اف وار 4 تا حدی که میتواند به ترشح آدرنالین خونتان در درگیری ها کمک میکند. در موقعیت های احساسی و عاطفی احساساتتان را تحریک کرده و در پیاده روی های فرسایشی سرگرمتان میکند.
اگر به دنبال یک Gears of War هستید که به طور کامل بازسازی شده باشد، Gears 4 چیزی نیست که انتظار آن را میکشید. هر چیزی در این نسخه به اولین نسخهی بازی وفادار ماندهاست. البته این مسئله به آن معنا نیست که Gears of War 4 هیچ چیز جدیدی برای عرضه ندارد. در بخش کمپین بازی، دشمنان جدید به بازی اضافه شدند که برای مبارزه با آنها، راهبردهای تهاجمی و دفاعی جدیدی را باید بهکار بگیرید. فشار دشمنان به شما در این بازی نسبت به نسخههای قبلی بسیار بیشتر شده و چالشجویان را دعوت به بازی در سطوح دشواری بالا میکند.
https://ns1.bazimag.com/review/4915-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B2-%D8%A7%D9%81-%D9%88%D8%A7%D8%B1-4#sigFreeIddce1b6e4aa
رقابت این نسخه با نسخههای قبلی در هیچ کجا آشکارتر از بخشِ Horde 3.0 نیست. قسمت Horde Mode بازی فوقالعاده است!
اساس این بخش از بازی مشابه Gears 3 است. شما یک نقش را در تیم 5 نفرهی خود دارید و باید در برابر هجومِ امواجی از دشمنان مختلف مقاومت کنید و با استفاده از تیراندازهای خودکار و موانع مختلف، راههای نفوذ آنها را ببندند. در مجموع 50 موج از هجوم دشمنان برنامهریزی شده است که سختی و خشونت دشمنان مرحله به مرحله افزایش پیدا میکند. پیشروی تا موج 25 کار چندان مشکلی نیست اما عبور از 30 موج واقعاً کار دشواری است. در پایان هر 10 موج، سر و کلهی یک «رئیس» پیدا میشود که میتواند هلیکوپتری با تیربار و موشکاندازهای مختلف و یا هیولایی غولپیکر باشد که بازیکنان تیمتان را میبلعد.
البته Horde 3.0 تفاوتهایی با نسخههای قبل دارد. اینبار به جای ساختن جان پناه، Horde به شما یک «سازنده» میدهد، یک ایستگاه قابل حمل که به شما قابلیت خرید تسلیحات و تجهیزات دفاعی مورد نیازتان را میدهد تا بتوانید در جای جای نقشهی بازی، دژهایی محکم بسازید. همهی اینها با یک مقیاس امتیازی به نام «توان» انجام میشه که با کشتن دشمنانتان در فضای بازی رها میشود و شما یا بازیکنان تیمتان باید آنها را جمعآوری کنند. این تغییر به ظاهر کوچک، یکی از قابلیتهای جدید و فوقالعادهی اضافه شده به Horde Mode هست. این مسئله تیم شما رو وادار میکند که از پشت سنگرهای امنی که ساختید، بیرون بیاید و خودتان را به خطر بندازید و تا آخرین ذرهی «توان» ها را جمعآوری کنید. حتی یک ردهی شخصیتی به نام «پیشاهنگ» ها وجود دارند که مسئول جمعآوری «توان» برای تیم شما هستند.
شخصیتهای این بخش در پنج ردهی مختلف طبقهبندی میشوند. هر رده با سلاحهای مخصوص خودش بازی را شروع میکند.
مهندس – سازندهی گروه! به جای تمرکز بر مبارزه، سنگرهای دفاعی را ساخته و تعمیر میکند. وجود آنها بسیار ضروری است و شما را از ساختن مجدد سنگرها و موانع دفاعی بینیاز میکنند. همچنین این رده، تنها شخصیتهایی هستند که کار خود را تنها با «ابزار تعمیر» شروع میکنند.
سرباز – پیچ و مهرهی اصلی گروه. تخصص اصلی آنها مبارزه است و در طول بازی، با بدست آوردن مهارتهای مختلف، قدرت مبارزهی خود را افزایش میدهند و به نیرویی قابل اتکا در مقابل دشمنان تبدیل میشوند.
اسنایپر- همانطور که از اسمش پیداست، در جنگهایی با بُرد بلند سودمند هستند و میتوانند قدرت خود را در طول بازی افزایش دهند تا جایی که تنها با یک شلیک، قویترین دشمنان را از پا درآورند. حضور آنها در مراحل پایانی بازی بسیار تعیینکننده است.
سنگین – سلاحهای سنگین و انفجاری را حمل میکنند و به جای دقت تخریب، قدرت نابودی بالایی دارند و میتوانند یک منطقه را با خاک یکسان کنند!
پیشاهنگ –مشابه مهندسان، تنها یک هدف ویژه دارند. برای مبارزههای کوتاه-برد و جمعآوری «توان» استفاده میشوند و در طول بازی میتوانند توانایی خود در بدست آوردنِ «توان» بیشتر را افزایش دهند. این بازیکنان، کلید موفقیت در این بخش هستند و در طی مراحل بازی و افزایش سطح دشواری، میزان «توان» جمعآوریشده توسط آنها تعیینکننده است.
سخن پایانی
Gears of War 4 توسط نسل جدیدی از سازندگان ساخته و پرداخته شده است و ساختار روایی مشابهی مانند سهگانهی محبوب قبل از خود دارد و تجربهای است که شما با لبخندی بر لب آن را به پایان خواهید برد، چه در بخش کمپین، versus یا Horde. بدون شک جِی. جِی. آبرامز (J. J. Abrams) آنچه Gears 4 به آن دست یافته را تحسین میکند.
نظرات (6)