این مقدمه ی طولانی صرفا به این دلیل بود که شما عزیزان بدانید که در این مورد خاص ( یعنی بازی Asura's Wrath ) کاربران 2 دسته هستند. یا آنهائی که به طور کلی از این بازی بدشان می آید و یا آنهائی که خیلی به آن علاقه مند هستند. یعنی خط وسطی وجود ندارد. شاید هم وجود داشته باشد اما بسیار اندک است.
Asura جزو گروهی از ژنرال هائی است که وظیفه ی محافظت از زمین (Shinkoko) و مردم را در مقابل نیرو های خارجی بر عهده دارند. این گروه 8 نفره از ژنرال ها که DemiGods نامیده میشوند ، از قدرت های مافوق بشری برخوردار هستند که به کمک همین نیرو ها زمین را از شر نیرو های شیطانی حفظ میکنند. اما حالا دشمنی بسیار قوی در دل زمین جا خوش کرده است. نیرو های Gohma ( شیطانی ) همه جا پراکنده شده اند و دهکده ها و شهر ها را یکی پس از دیگری از بین میبرند و هشت Demigods فقط می توانند آنها را عقب بزنند و به خاطر ضعفی که در مقابل آنها دارند هرگز نمی توانند به طور کامل بر آنها پیروز شوند. در این مبارزات Demigod ها از پشتیبانی معنوی هم بر خوردار هستند. به این کاهن یا کاهنه ها که از قدرت های معنوی و فرا زمینی برخوردار هستند و در جنگ ها برای پیروزی Demigod ها نیایش میکنند Priestess گفته میشود. کاهنه ی داستنان Asura کسی نیست جز دخترش Miathra . این روند جنگ ها و خسارت هائی که به دنبال هر کدام از آنها به Shinkoko وارد میشود یکی از ژنرال ها را به این فکر می اندازد که یک بار برای همیشه بر دشمن پیروز بشوند تا همه چیز به اتمام برسد و دنیا ثبات پیدا کند . این تصمیم نیازمند ایجاد تغییراتی است و به زمان و پشتیبانی معنوی نیاز دارد. چیزی که Asura هرگز به آن رضایت نمیدهد. پس در یک توطئه ی دسته جمعی فرمانده ی Shinkoko به دست یکی از Demigod ها به نام Deus کشته میشود و مسئول این اتفاق Asura معرفی میشود. با این کار هم Deus به همراه سایر گاردین ها که اسم خودشان را 7 Deities میگذارند می توانند نقشه ی خودشان را عملی کنند و هم با نابود کردن Asura میتوانند از قدرت Miathra استفاده نمایند. تمامی نقشه های Deus درست بودند. اما Deus فقط به یک مورد توجهی نکرده بود Asura’s wrath یا خشم Asura . خشمی که از زمان کشته شدن همسر Asura شعله ور شد ، در طول هزاران سال بیشتر و بیشتر شد و با انگیزه ی نجات Miathra تغذیه شد و حالا Asura برگشته. Asura ای که از هیچ کس و هیچ چیز واهمه ای ندارد و فقط بازگشته تا انتقام بگیرد و دخترش را نجات دهد.
Asura’s Wrath داستانی نسبتا ساده دارد که بیشتر از انیمه های ژاپنی سرچشمه میگیرد تا اساطیر آنها.
خلق قهرمانانی که همیشه نقطه ضعف هائی دارند از جمله نشانه های بارزی هست که در اغلب بازی های سازندگان ژاپنی به چشم میخورد. و خوب خشمی غیر قابل کنترل که Asura از آن تغذیه میشود عاملی است که وی را به جلو میبرد. اما نیروئی که این خشم به Asura میدهد غیر قابل درک و فهم است. شخصیت پردازی در Asura’s warth واقعا عالیست. به طوری که گیمر کاملا با کارکتر ارتباط بر قرار میکند. دشمنی که در گذشته استاد Asura بوده ، رقیبی که برادر زن اوست یا هم رزمی که دشمن خونی او و خانواده اش به حساب میآید ، همه و همه گروهی از شخصیت ها را تشکلی میدهند که یک داستان را روایت میکنند. شاید Asura’s wrath در گام اول یک فیلم یا سریال باشد و در گام بعدی یک بازی کامپیوتری. Asura ( منظور کارکتر شماست ) یک ویژگی خاص دارد که قبلا به آن اشاره کردیم و آن خشم بسیار عمیق اوست به طوری که میتواند در زمان خشم در مقابل خدائی که انگشت اشاره ی او چند صد برابر کل بدن وی است مقاومت کند و حتی از بینش ببرد . یکی دیگر از ویژگی های این شخصیت نحوه ی مقابله ی او با موجودات اهریمنی است. به طوری که هیچ ترس و واهمه ای از این دشمنان نداشته و با اعتماد به نفس بالا وارد میدان میشود. البته اگر به یاد داشته باشید اولین کسی که این ویژگی را داشته Dante قهرمان فوق العاده محبوب سری Devil may cry بود ، زمانی که با موجودات شیطانی بسیار بزرگتر از خودش رو به رو میشد و با تمسخر با آنها صحبت میکرد.
Asura’s wrath یک بازی اکشن سوم شخص است که روند مبارزات آن ( به عبارت دیگر مبارزاتی که با موجوداتی که به عنوان دشمنان معمولی ( Common Enemies ) شاخته میشوند انجام میشود ) بسیار ساده و در برخی موارد یکنواخت و کسل کننده است. این یکنواختی را میشود به محدود بودن تعداد ضرباتی که Asura در مبارزات از آنها بهره میبرد و تنوع کم آنها و همینطور محدود بودن تنوع دشمنان نسبت داد. شاید اگر تنوع دشمنان و سبک مبارزه ی آنها بیشتر بود اکشن های بازی دلپذیر تر بودند . اما بعد دیگری از مبارزات نیز وجود دارند که Asura در آنها از استعداد ویژه ای برخوردار است. در بالا به مبارزه ی Asura با خدائی به بزرگی چندید برابر کره ی زمین و پیروزی Asura بر وی اشاره کردیم ، این مبارزات بعد از پایان یک مقدمه و رسیدن Asura به حالت Rage ( خشم ) شکل جدیدی پیدا میکنند و در اصطلاح به Botton combat تبدیل میشوند. در این حالت با فشار دادن دکمه هائی خاص که عموما ترتیبی ساده دارند میتوانید مبارزه ی زیبائی را شاهد باشید. حقیقا کشتن یک Boss با شمشیری به طول فاصله ی بین زمین و ماه که از وسط بدن Asura گذشته است با تکه ی شکسته ی شمشیر خودش در حالی که قهرمان شما حتی دست برای نگه داشتن شمشیر ندارد لذتی ناب به گیمر القا میکند. شاید اگر Asura این قدر خشمگین نبود طرفدار های بیشتری را به خودش جذب میکرد. موسیقی متن بازی ، صدا گذاری ها و افکت های صوتی این مسئله را فریاد میزنند که دارید یک بازی ژاپنی بازی میکنید. این مسئله که چرا وقتی سازندگان ژاپنی موجودی را با اندازه ی بسیار بزرگ خلق میکنند باید حتما صدائی مثل گودزیلا تولید کند تا به این لحظه در هاله ای از ابهام است اما افکت های صوتی بدون اغراق عالی انتخاب شده اند. یکی از مشکلات بازی این است که هیچ مقدمه ای در رابطه با کارکتر های بازی روایت نمیشود. به این معنی که به جز تعدادی از شخصیت ها که در داستان بازی بیشتر با آنها رو به رو میشوید ، نسبت به سایرین هیچ پیش زمینه ی فکری ندارید و همین امر تاثیر احساسی ای را که میبایست مرگ یا زندگی بعضی از آنها بر روی گیمر بگذارد از بین میبرد . ویژگی جالب دیگری که در Asura Wrath با آن رو به رو میشوید قاب بندی هائی است که بعضی از صحنه ها در آنها اتفاق میفاتند. قاب بندی هائی که هنر را فریاد میزنند و نقطه ی عطف آنها قبل از مبارزه ی آخر به نمایش در می آید. جائی که Yasha و Asura کنار هم ایستاده اند و به حریف نهائیشان نگاه میکنند. شاید طراحی کارکتر های اصلی در بازی بسیار جالب و جزئیات بسیار ستودنی باشد اما در اصطلاح سیاهی لشکر ها یا مردم عادی مجموعا با 8 یا 10 نوع صورت مختلف طراحی شده اند که این بسیار آزار دهنده است . محیط ها در بازی بسیار ساده است و نکته ی ویژه ای در اونها به چشم نمیخوره به جز این مورد که اصلا جزئیات در این مراحل رعایت نشده ، یعنی شما با کلیات سروکار دارید پس به دنبال جزئیات نباشید چرا که جیزی وجود ندارد.
+ , - حرکت دوربین و نحوه ی کنترل کردن آن مناسب است اما در برخی مبارزات با باس های بازی که از سرعت زیادی برخوردارند ، برای دیدن Boss مورد نظر باید با دوربین بازی کنید که این تا حدودی در حین نبرد آزار دهنده است.
یکی از ضعف های بازی های ژاپنی همانطور که در Bayonetta هم شاهد آن بودیم شروع بد این بازیهاست که به تدریج این شروع بد روند بهبود پیدا کرده و در نهایت به زیبائی میرسد پس اگر از جمله ی کاربرانی هستید که بازی را به خاطر شروع بد در اپیزود های ابتدائی کنار گذاشته اید کمی بیشتر تحمل کنید.
اگر درجه ی سختی بازی را طبقه بندی کنیم در حالت Easy یا آسان اگر با یک دست هم بازی کنید کشته نخواهید شد ، در حالت Medium یا نرمال شاید به ندرت کشته شوید و صفحه ی Game Over را ببینید و در حالت هارد دیدن صفحه ی Game Over برای شما به عادت تبدیل خواهد شد و ابدا به این موضوع ارتباطی ندارد که چقدر گیمر ماهری باشید چرا که در این بازی درجه ی سختی نه با هوش مصنوعی دشمنان بلکه با مقدار خسارتی که ضربات آنها به شما وارد میآورد طبقه بندی شده است.
Asura’s Wrath میتونه زنگ تفریح خوبی برای آن دسته از گیمر هائی باشد که به بازی های اکشن علاقه دارند و سبک بازی های ژاپنی را می پسندند
آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:16
نظرات (2)