قرائتهای ساده و به دور از پیچیدگیهای معمول از زندگی که مدتهای زیادی بخش بزرگی از این صنعت بود حالا تبدیل به بخش مهمی از عالم بازیهای ویدئویی شده و این قبیل عناوین که از پیادهروی در دل کوهستان تا مدیریت یک مزرعه بزرگ را شامل میشوند و هر کدام حرفهای خاص خود را دارند؛ از سری به شدت موفق Animal Crossing که به نوعی میتوان آن را تمرینی برای تبدیل شدن مخاطب به بردههای مصرفگرایی در نظر گرفت تا Stardew Valley که آموزش سختکوشی و فرار از هیاهوی زندگی مدرن است. استودیوی مستقل carrotcake هم در حال ساخت عنوانی با چنین حس و حالی به نام The Garden Path است که به نظر میرسد با استفاده از ایدههای ساختاری آثار اشاره شده، قصد دارد تا نوعی همزیستی مسالمتآمیز با طبیعت را به مخاطب خود بیاموزد.
در نگاه اول ظاهر زیبای دنیای The Garden Path است که عامل بزرگی برای جذب مخاطب به آن به شمار میآید و طراحی مانند نقاشیهای آبرنگی با شخصیتهایی که انگار با کاغذهای رنگی و به صورت کاردستیهای کودکانه ساخته شدهاند، جلوه به شدت خاصی به کار بخشیده است. استفاده از انیمیشنهای ساده و حتی فقدان انیمیشن برای اموری مثل قطع کردن درختان و جمعآوری گیاهان احتمالاً به مذاق عدهای ازکاربران خوش نخواهد آمد که ایرادی معقول به حساب میآید اما هدف از طراحی این بازی به طور کلی چیز دیگری بوده و برخلاف عناوین مشابه، لازم نیست که مثلاً بعد از قطع کردن یک درخت روی زمین به دنبال قطعات و مواد خام به جا مانده از این فعالیت بگردید بلکه باید به این فکر کنید که آیا این عمل نفعی برای این باغ، که در واقع یک جنگل بی انتهاست، و ساکنان آن داشته یا صرفاً به لطف شرطی شدنی که گیمپلی ساختههای این سبک در ذهن بازیکن به وجود آورده وجود درخت و دسترسی به تبر مساوی با قطع کردن درختان است؟
وقتی قرار است فضایی آرام و حسی همراه با دوستی با محیط ایجاد شود مسلماً بخش بزرگی از این مأموریت بر عهدۀ موسیقی متن است که اینجا میتوان گفت حتی با در نظر گرفتن اینکه عملاً هنوز با یک نسخه دمو با قطعاتی محدود رو به رو هستیم ولی سازندگان توانستهاند اتمسفر خوبی برای این تجربه فراهم کنند که با قرار گرفتن در کنار صداهای قابل انتظار از یک جنگل آرام مثل خش خش برگها زیر پای شخصیت تحت کنترل یا صدای آواز خوانی پرندگان، حسی واقعی از قدم زدن در چنین محیطی در دنیای واقعی را پدید آورده است و استفاده از جلوههای صوتی نسبتاً دلخراش برای افتادن یک درخت قطع شده، این حس طبیعی را دو چندان کرده و بیش از پیش مخاطب را در رابطه با انتخابهای خود به فکر فرو میبرد.
در The Garden Path با یک گیمپلی سنتی و اهداف مشخص طرف نیستیم و از این مهمتر، زمان بازی با ساعت دنیای واقعی هماهنگ شده به گونهای که نشستن طولانی پای کار نهایتاً باعث تمام شدن اعمال قابل انجام میشود که سردرگمی بی پایانی را به همراه دارد و بهترین حالت تجربه کردن این بازی به صورت بازههای کوتاه حداکثر نیم ساعته در زمانهای استراحت مخاطب در طول روز است. کلیت فرمول این عنوان به پیدا کردن ساکنان این جنگل و دستیابی به ابزار جدید به کمک آنهاست تا از این طریق بتوانید به دیگران کمک کرده و این جنگلی که به نظر میرسد رو به زوال است را مجدداً زنده کنید اما این سفر قهرمانانه از آنهایی است که مخاطب با حوصله پایان آن را خواهید دید و باید مثل «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» سر لوحه کار شما باشد. از سوی دیگر توضیح چندانی در مورد اجابت درخواستها در اختیار شما گذاشته نمیشود و در بیشتر مواقع باید با توضیحات مربوط به آیتمها، گشت و گذار در محیط و اکتشاف مناطق جدید، به راه حل نهایی دست پیدا کنید.
به طور کلی هر چند The Garden Path توانایی به چالش کشیدن تاج و تخت دو سه عنوان بزرگ هم سبک خود را ندارد اما در زمان عرضه نهایی با گسترش بیشتر ایدههای طبیعتگرایانه خود و اضافه کردن تعداد بیشتری شخصیت با مزه با طراحی جذاب، میتواند گزینه مناسبی برای آن دسته از مخاطبانی باشد که میان گزینههای پر زرق و برق با فضایی پر استرس، به دنبال گزینهای ساده و سرگرمکننده هستند که نیازمند توجه دائمی و بی وقفه آنها نیست.
نظرات